Jag minns så väl när jag precis hade börjat samla mejladresser. Jag hade fått ihop en liten lista och tänkte: ”Okej, men… vad gör jag nu?”
Jag öppnade MailerLite (mejlprogrammet jag använder mig av) flera gånger, skrev några rader, raderade. Försökte igen. Raderade igen. Ingenting kändes riktigt rätt. Jag ville ju inte bara skicka ut något för sakens skull – men samtidigt ville jag ju komma igång. Känner du igen dig? 😊
För mig tog det ett tag att hitta tryggheten i vad jag faktiskt ville dela. Men när jag väl började mejla på riktigt – inte perfekt, inte planerat in i minsta detalj, utan bara gjorde de – då hände något. Folk svarade, dom klickade och jag fick sälj.
Det var då jag insåg att jag inte behövde jaga nya följare på sociala medier eller krångla till det. Jag behövde bara börja prata med de människor som redan var där, dom som själva valt att finnas med på min mejllista.
Detta är den absolut vanligaste frågan jag får och jag vet att det är här flest av oss fastnar. Så är du i samma situation just nu så kommer här några idéer som förhoppningsvis kan hjälpa dig framåt redan idag:
1️⃣ Dela din historia
Berätta varför du gör det du gör. Vad fick dig att starta ditt företag? Vad brinner du för? Människor vill lära känna dig – inte bara det du säljer.
2️⃣ Ge ett tips
Ett kort, konkret tips kopplat till det du kan eller gör. Det kan vara något som sparar tid, löser ett problem eller bara får mottagaren att tänka "åh, det där ska jag testa!"
3️⃣ Svara på en vanlig fråga
Vilken fråga får du ofta från dina kunder eller följare? Skriv ett mejl där du svarar på den. Det visar att du lyssnar – och att du kan din sak.
4️⃣ Dela något personligt eller bakom kulisserna
Visa vem du är. Hur ser en vanlig dag ut för dig? Vad händer bakom kameran, i studion, eller vid skrivbordet? Det skapar närhet och gör att dina mejl känns mänskliga.
5️⃣ Berätta om en lärdom eller ett misstag
De mejlen älskar folk att läsa! För det är ofta i det oförutsedda, snubbliga och ärliga som vi känner igen oss mest.
Det räcker ofta med några meningar som ger värde eller väcker en tanke. Tänk hellre: ”Vad vill jag att personen på andra sidan ska känna?” än ”Vad borde jag sälja?”
Det fina med mejl är att du bygger relationer i din egen takt. Du äger kontakten, du slipper algoritmerna – och du kan vara personlig på riktigt.
Om du redan har en mejllista men inte riktigt vet hur du ska börja – börja enkelt. Dela en tanke, ett tips eller något från din vardag. Det viktiga är inte att allt är perfekt, utan att du kommer igång och börjar prata med dem som redan är nyfikna på dig.
Vill du ha fler idéer och hjälp att komma igång med dina första utskick? Jag kommer prata mer om allt detta i min kurs Kickstarta din mejllista ✨ Kursen släpps i februari och mer information kommer komma när vi närmar oss. Fram till dess - läsa mina mejl, bloggen och följ mig gärna på instagram. Har du några frågor så går det alltid bra att kontakta mig via nedan knapp ⤵️