5 vanliga misstag när man bygger sin första mejllista – och hur du undviker dem


Att börja bygga en mejllista är både lite läskigt och en fantastisk känsla — det är starten på en direktkontakt med människor som faktiskt vill höra från dig.

Men det är lätt att fastna i fällor som gör att listan inte riktigt levererar som du hoppats.
Här är fem vanliga misstag jag ofta ser — och hur du kan undvika dem redan från början.

Du pratar med “alla” (och träffar ingen)

Det kan kännas lockande att hålla budskapet brett, men resultatet blir då ofta inte vad man önskat. När du försöker nå alla, blir det svårt att skapa innehåll som verkligen träffar rätt.

Gör så här:
Våga vara tydlig med vem du skriver till. Tänk på din ideala prenumerant – vad drömmer hen om? Vilka utmaningar har hen? Ju mer specifik du är, desto starkare blir responsen.

Du har ingen tydlig CTA i din freebie

En freebie ska inte bara vara “en trevlig gåva” – den är faktiskt ditt första steg mot en relation med en potentiell kund. Många glömmer att guida prenumeranten vidare när de väl har laddat ner sin gåva.

Gör så här:
Lägg till en enkel uppmaning i slutet av din freebie, till exempel “Vill du ha fler tips som dessa? Håll utkik i inkorgen – nästa mejl kommer snart!” eller länka till ett relevant blogginlägg.

Du skickar bara ett välkomstmejl – sen blir det tyst

Det här är kanske det vanligaste misstaget. Man bygger en snygg frebbie, en landningssida och sen skickar man ett första mejl... sen händer inget mer. Då kallnar relationen snabbt.

Gör så här:
Planera minst tre till fyra mejl i en enkel automation från början. Det behöver inte vara avancerat – bara en tydlig uppföljning efter att dom laddat ner det du erbjudit. Något som helt enkelt väcker mer intresse.

Du överarbetar (och fastnar i teknik eller perfektionism)

Många kommer aldrig igång för att allt måste vara “perfekt” – rätt typsnitt, rätt automatisering, rätt bilder… och så rinner tiden iväg. Tro mig, jag vet precis hur detta är, det är denna fällan jag själv hamnat i flest gånger.

Gör så här:
Sätt en deadline. "Better done then perfect". Du kan alltid förbättra längs vägen! Hellre en enkel landningssida och en bra text – än att inget alls blir klart. Våga släppa perfektionismen och få saker gjort. Något jag själv tränar på dagligen i mitt arbete.

GDPR-paniken stoppar dig

Rädslan över att göra fel gör att vissa inte vågar samla in mejladresser alls. Men det är fullt möjligt att göra rätt – utan att anlita en jurist.

Gör så här:
Var transparent med varför du samlar in adresser och hur du använder dem. Be om samtycke på ett tydligt sätt och gör det möjligt att avprenumerera i mejlutskicken. Det räcker långt.


Att bygga en mejllista handlar inte om perfektion – det handlar om relationer. Undviker du de här fem misstagen får du ett stort försprång, och framför allt: du når fram till rätt personer.

Tycker du fortfarande att GDPR är lite läskigt och du vet inte riktigt hur du ska göra eller om du gör rätt idag? Tveka inte på att höra av dig till mig.